The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Vertaling van Swami Sivananda's "Steps to Self-realisation" |
VERHELDERENDE ILLUSTRATIES
DE ZINNEN WERKEN VOOR HET ZELF
IESHAVARA EN ZIJN SECRETARISSEN
SCHOENEN VAN ONDERSCHEIDINGSVERMOGEN
VERHELDERENDE ILLUSTRATIES
GENEESMIDDEL: BRAHMA VIDYAA
De wetenschap van de geneeskunde beschrijft ziekten,
Oorzaken, behandelingswijzen en geneesmiddelen.
Zo beschrijft ook de filosofie
En de wetenschap van Brahma vidyaa
Geboorte en dood (gebondenheid),
De oorzaak (onwetendheid),
De genezing of emancipatie
En de middelen om die emancipatie te bereiken.
DE ZIEL IS EEN
De aakaasha of ether in verschillende potten is gelijk.
De enige begrenzende factor is de pot.
De lucht in de ene pot kan welriekend zijn
En de lucht in de andere pot kan stinken.
Zo is ook Aatmaa of het Zelf gelijk in alle wezens,
Maar is de geest in ieder wezen verschillend.
Opinies en gedachten verschillen.
Temperamenten en smaken verschillen.
Capaciteiten en mogelijkheden verschillen.
DE ZINNEN WERKEN VOOR HET ZELF
De soldaten en de bevelhebbers vechten
En behalen de overwinning.
Maar de eer gaat naar de koning.
Zo werken ook de zinnen, de praanas en de geest
Voor de vreugde van de koning, het Aatmaa of Zelf.
DE MAAYAABOOM
Dit samsaara of maayaa wordt vergeleken met een boom.
Maar dit is een geheimzinnige boom,
Want zijn wortels zijn bovenaan.
Dat wil zeggen dat hij geworteld is in het Absolute,
Maar niet in de aarde.
Waarom wordt dit een boom genoemd?
Hij kan worden omgehakt met de bijl van onthechting.
Hij heeft takken, bloemen, vruchten en bladeren.
Hymnen zijn de bladeren.
De zintuiglijke voorwerpen zijn de knoppen.
Hij wordt gevoed door de goenas of eigenschappen.
Vaasanas of sluimerende begeerten zijn zijn takken.
Raaga dvesha of voorkeur en afkeer zijn zijn vruchten.
Hij die deze boom kent is een Vedakenner.
PRAKRITI EN POEROESHA
Een blinde kan niet zien,
Maar hij kan lopen.
Een lamme kan niet lopen,
Maar hij kan zien.
Als de lamme op de schouders van de blinde zit,
Kan hij de blinde leiden
En kan de lamme zich verplaatsen.
En bereiken beiden hun bestemming.
Zo is het ook met prakriti en poeroesha.
In de Saankhyafilosofie is prakriti als de blinde:
Zonder bewustzijn, maar actief.
Maar poeroesha heeft bewustzijn en is inactief.
Wanneer poeroesha en prakriti worden verenigd,
Begint de schepping.
Prakriti schept met de hulp van
Het licht van Bewustzijn van de poeroesha.
IESHAVARA EN ZIJN SECRETARISSEN
Zoals er verscheidene secretarissen in het secretariaat zijn,
Zo zijn er ook verscheidene secretarissen
In de Innerlijke Goddelijke Regering
Of Kosmische Hiërarchie.
Dig devataa is de secretaris van het ether-departement.
Ashwins zijn de secretarissen van het aarde-departement.
Varoena is de secretaris van het water-departement.
Agni is de secretaris van het vuur-departement.
Vaayoe is de secretaris van het wind-departement.
De andere regeringssecretarissen
Behoren tot verschillende kasten.
Deze goddelijke secretarissen zijn manifestaties
Van de ene Heer of Ieshvara.
VEREENZELVIGING
Je zegt gewoonlijk: "Ik heb me verbrand aan heet water."
Hoe kan water je verbranden?
Het is de hitte in het water die je verbrandde.
Je zegt ook: "Ik heb me verbrand aan dit gloeiend ijzer."
Hoe kan ijzer je verbranden?
Het is de hitte in het ijzer die je verbrandde.
Wanneer ze afkoelen,
Is er geen hitte meer in het water en het ijzer.
Hitte is toegevoegd aan heet water en gloeiend ijzer.
Zo is ook het bewustzijn in het intellect
Het bewustzijn van het Aatmaa of het Zelf.
DE ZINNEN-BIJEN
Wanneer de koningin vertrekt, volgen de andere bijen.
Zo ook met de praana: wanneer de praana beweegt,
Volgen de zinnen.
Waar de praana is, daar zijn de zinnen.
Waar de geest is, daar is de praana (levenskracht).
DE TRUC MET HET TOUW
De tovenaar werpt een touw in de lucht.
Hij klimt erop.
Hij vecht daarboven tegen iemand en doodt hem.
Dan komt hij naar beneden.
Dit is maar een truc.
Heel de tijd staat hij op de grond.
Alles is toverij.
Zo is ook de wereld de toverij van Brahman.
Brahman (het Absolute) is de tovenaar.
Ken Brahman, ken de tovenaar,
Zijn toverij, de wereld zal verdwijnen.
SCHOENEN VAN ONDERSCHEIDINGSVERMOGENJe voeten zijn kwetsbaar.
Je kunt in doorns trappen. 3
Schoenen kunnen dit verhelpen.
Schoenen voorkomen het contact met doorns.
Zo is ook de geest kwetsbaar.
Hij ervaart pijn.
Rajas kan de geest verwonden.
Onderscheidingsvermogen en meditatie voorkomen dit.
Ze spelen de rol van schoenen.
Ze vullen de geest met sattva of zaligheid.
Ze helpen de zoeker het altijdzalige Zelf te bereiken.
ZOALS DE KATOENBOOM
Een vogel wordt aangetrokken door
De vrucht van de katoenboom.
Hij probeert ze te plukken.
Ze barst open, het katoen vliegt weg.
Er zit niets anders in.
Zo is ook deze wereld aantrekkelijk
Voor de onwetende mens.
Hij probeert geluk te vinden in denkbeeldige voorwerpen.
Hij wordt ontgoocheld en het berouwt hem.
O onwetende mens, bereik de Godverwerkelijking.
Dan alleen kun je altijd gelukkig zijn.
INTOXICOMETER EN MAAYAAMETER
De intoxicometer bepaalt de graad van dronkenschap.
De dronkaard blaast in een zakje.
De lucht in het zakje borrelt op
In een buis gevuld met een purperen vloeistof.
Verliest de vloeistof haar kleur in 90 seconden,
Dan is er genoeg alcohol in het bloed van de dronkaard
Om zijn oordeel te beïnvloeden.
Dat is het eerste stadium: verblijd en duivels.
De andere drie stadia zijn:
Duizelig, ijlend, bedwelmd, neerslachtig en stomdronken.
Op een krijtlijn lopen en de tong ronddraaien
Zijn andere tests van Scotland Yard.
Enkele teugen mogen dan de bekwaamheid
Van de chauffeur om te sturen niet aantasten,
Ze beïnvloeden altijd zijn oordeel
En zetten hem ertoe aan risico's te nemen,
Die hij anders niet zou nemen
En die een veel meer voorkomende oorzaak
Van verkeersongevallen zijn dan onhandigheid.
De andere spirituele intoxicometer
Spoort de graad van moha of trots op, die
Het gevolg is van geleerdheid, bezit, siddhis, positie enz.
Het is de maayaameter.
Hij is veel gevoeliger dan de andere.
Hij wordt gebruikt in het Aananda Koetir Laboratorium.
TEST VAN DRONKENSCHAP
Geleerden vonden een instrument uit
Om de graad van dronkenschap vast te stellen.
De dronkaard wordt gevraagd in een zakje te blazen.
De wijze heeft een subtieler instrument
Om de graad van iemands ontwikkeling te testen.
Dat is het instrument van onzelfzuchtigheid.
Wie zijn eigen welzijn opoffert terwille van anderen
Is een goddelijk wezen, een godmens, een heilige.
Wie goed doet voor zichzelf en voor anderen tegelijkertijd
Is een menselijk wezen, een doorsnee mens.
Wie anderen kwaad berokkent voor zijn eigen goed
Is een duivel in mensengedaante, een dier.
Wie anderen schaadt zonder reden
Valt buiten alle classificatie en is slechter dan slecht.
O mens, pas deze test toe op jezelf
En peil je ontwikkeling!
GEEST RADIO
Een radio moet worden afgestemd op de juiste golflengte
Om het gewenste station te ontvangen.
Zo moet je ook de geest afstemmen
Op de Ultieme Werkelijkheid.
Je moet hem afstemmen op de oneindigheid
Door wereldse verstrooiingen te vermijden.
Schakel alle storende trillingen uit.
Mediteer geregeld en met overgave.
Vul de geest met sattva of harmonie.
Hij moet op het niveau zijn van zuiver Bewustzijn.
BORSTEL DE GEEST-RADIOEr werd een nieuwe radio gebracht.
Alle onderdelen waren perfect in orde,
Maar er kwam geen muziek uit.
Er zat wat stof in het mechanisme.
De radio werd uitgeborsteld en het stof verwijderd.
De uitzendingen konden nu goed worden ontvangen.
Zo is het ook met de innerlijke radio, de geest.
Al is er maar een kleine fout,
Hij kan dan geen echte vreugde, zaligheid of liefde,
Noch de geest van zelfopoffering,
Noch het aroma van de waarheid manifesteren.
Verwijder het vuil dat de kortsluiting veroorzaakt,
Het negatieve en vul hem met goddelijke deugden,
Goddelijke gedachten, positieve idealen.
Je zult schitteren met een spirituele aura,
Met het licht van de Zelfverwerkelijking.